XXL Defender
Voor een testrit van een iconische auto, duiken wij graag even in de geschiedenisboeken. Wij schrijven 1947 wanneer de broers Maurice en Spencer Wilks, bij de Rover Car Company, het idee hebben om een robuuste, veelzijdige terreinwagen te ontwikkelen. De auto moet zowel op het land als op de openbare weg gebruikt kunnen worden. Niet veel later, in 1948, debuteert de Land Rover Series I. De auto heeft een koetswerk in aluminium, vermits dit materiaal na de oorlog minder schaars was dan staal. Al snel volgen diverse varianten, zoals zelfs al één met lange wielbasis, de 107. Dat getal stond voor het aantal inches tussen de voor- en achteras. Wij zijn nog altijd maar 1953. In 1958 komt al de Series II, die al iets verfijnder voor de dag komt dan de Series I. Voor de 3de generatie, logischerwijze Series III gedoopt, is het wachten tot in 1971. Grootste wijziging gebeurt hier vooraan, waar de koplampen nu op de zijkanten een plaats krijgen in plaats van tussen de voorvleugels. Het succes is compleet, want reeds in 1976 wordt het miljoenste exemplaar geproduceerd. Vanaf de jaren ‘80 neemt Land Rover met dit model deel aan tal van uitdagende evenementen, zoals daar zijn de Camel Trophy, wat de auto nog meer succes opleverde. Pas in 1990 krijgt hij een nieuwe naam, Defender. Tevens ondergaat hij onderhuids een grondige wijziging. Voortaan rust het onderstel op spiraalveren. Deze Defender zal in productie blijven tot 2016. Met enkele speciale modellen in 2015 neemt het model afscheid. Geen enkele andere productie-auto was zo lang in productie onder dezelfde vorm. In totaal werden er tot in 2016 maar liefst 2.016.993 stuks geproduceerd.
90, 110 en 130
Sinds 2020 is de nieuwe Defender beschikbaar. Hij is er in drie lengtes, gaande van de korte 90 tot de 110 en sinds kort ook een extra lange versie, de 130. Die laatste is onderdeel van onze test. En of dit een lange auto is, de Defender 130 is standaard 5,10 meter lang, met het reservewiel achterop de deur meet hij zelfs 5,36 meter. Serieuze mastodont om onderweg mee te zijn. Maar toch krijgt hij onderweg duimen omhoog, wat nog eens bewijst hoe populair een auto kan zijn. Of het moet om de kleurstelling van ons testexemplaar gaan, het Pangea Green in combinatie met het witte dak.
Het verlengde koetswerk van onze 130 zorgt voor extra plaatsen achteraan, met een zetelrij met 3 plaatsen. Tot 8 zitplaatsen, chauffeur inbegrepen, zijn dus mogelijk. In de 110 is er ook een 3de zitrij beschikbaar, maar slechts met 2 plaatsen, dit ter zijde. Het instappen naar de laatste zitrij gebeurt door de middelste rij naar voren te klappen. Met enige lenigheid kom je achterin. En wie groter is dan 1,80 meter zal toch even zijn hoofd wat moeten intrekken, de hoofdruimte is beperkt.
Met alle zitplaatsen ingenomen biedt de kofferruimte nog 389 liter. Met de achterbank neer, stijgt dit volume tot 1232 liter. Wie nog meer wilt meenemen, kan gerust van een cargoruimte spreken, met alle zetels neer gaat het laadvolume hier zelfs tot 2291 liter. Daarnaast zit je ook vooraan royaal en is er voldoende ruimte voor allerhande spullen, door de diepe vakken vooraan, op de zijkanten en in de middenconsole. Je smartphone, portefeuille, sleutels en andere zaken vinden ongetwijfeld een goed plaatsje.
Zescilinders
Land Rover biedt de Defender 130 enkel aan met zescilindermotoren, zowel op benzine als diesel met micro hybride ondersteuning. De mild-hybride technologie (MHEV) ondersteunt de motoren en garandeert een naadloze respons en zorgt tevens voor een lager brandstofverbruik. Hiervoor gebruikt ze een in de riem geïntegreerde starter-generator van 48-volt die energie recupereert, die anders verloren gaat tijdens het remmen en vertragen. Die energie wordt opgeslagen om later te gebruiken, wat het stop-start systeem tevens sneller en efficiënter maakt.
Het gamma bestaat uit één benzineversie P400 en twee diesels, enerzijds de D250 en anderzijds de D300. Het getal verwijst telkens naar het vermogen van de aandrijving. Onze testwagen was een D300.
Onze zescilinder gromt gretig als je hem in de toeren jaagt, geholpen door de ZF-achttrapsautomaat die voortreffelijk zijn werk doet. Ondanks zijn omvang en gewicht is dit een meer dan vlotte metgezel. De Defender sprint in 7,5 seconden naar 100 km/u en zijn topsnelheid bedraagt 191 km/u.
Rijden
Wie dacht dat het formaat van deze Defender nefast zou zijn voor zijn rijgedrag, heeft het goed mis. Deze stevige SUV verroert geen vin, wat had je gedacht. Elke Defender 130 is standaard uitgerust met het Intelligent All-Wheel Drive-systeem (iAWD). Dit voor een optimale efficiëntie op zowel de weg als in het terrein. Vermits een Defender bekend geworden is om zijn off-road capaciteiten, is dit hier nog steeds het geval. Tevens beschikt de Defender 130 over een elektronische luchtvering met Adaptive Dynamics. Deze combinatie samen met het iAWD zorgt voor ongeëvenaarde terreincapaciteiten en dit in alle comfort. De luchtvering maakt een tot 430 mm grote veeruitslag mogelijk, met een 71,5 mm grotere terreinhoogte vooraan en 73,5 mm achteraan, om de moeilijkste obstakels te overwinnen. Daarnaast kan de Defender waterdieptes tot 900 mm aan. Al deze systemen kunnen gecontroleerd en aangepast worden door het Terrain Response-systeem van Land Rover, te bedienen via de knoppen op de middenconsole en af te stemmen via het Pivi Pro-scherm.
Wie nog een aanhangwagen wilt koppelen, kan dit tot een sleepvermogen tot 3.000 kg. De aanhangwagen koppelen wordt door de luchtvering vereenvoudigd, geregeld via een paneel in de achterklep. Uiteraard is de trekhaak afneembaar en in de hoogte verstelbaar.
Een off-roader pur sang heet dit. En Land Rover is het aan zijn naam verplicht.
Wij waren aangenaam verrast van het rijgedrag van onze uit de kluiten gewassen SUV. Rechtuitstabiliteit en bochtengedrag zijn voorbeeldig, ondanks het grote formaat van onze metgezel. Neem dan nog de hoge rijpositie erbij en je voelt je heer en meester over zowel de weg als het veld.
Pivi Pro
Voor het infotainment beschikt de Defender standaard over het 11,4-inch grote Pivi Pro-aanraakscherm. Dit infotainment heeft reeds eerder op diverse Land en Range Rover-modellen zijn kwaliteit bewezen. Het intuïtief scherm in gebogen glas biedt een snelle, geavanceerde functionaliteit en reageert zodra de wagen wordt gestart met eenvoudige menu’s en beschikt tevens over software over-the-air, zodat hij steeds up-to-date is. Als bestuurder kun je de lay-out personaliseren volgens eigen voorkeuren en meest gebruikte functies. Het systeem kan gewoontes aanleren en zal zich daaraan aanpassen, zoals navigatieaanwijzingen voorstellen bij het begin van een herkend woon-werkverkeer en tegelijk de audio-instructies beperken via Smart Voice Guidance in vertrouwde omgevingen.
Budget
De Land Rover Defender 130 komt in X-Dynamic versie als SE, HSE, First Edition of X-versie. De D300 dieselversie is er vanaf 94.200 euro. Onze testversie klokte af op 111.257 euro. De standaarduitrusting is royaal te noemen en dat mag wel voor deze prijs. Fiscaal is dit natuurlijk een redelijke slok op de borrel, vermits plug-in hybride of volledige elektrische versies niet beschikbaar zijn. Maar wie stoer wilt overkomen, moet er iets voor over hebben.
Het mag gezegd, met deze Defender is het altijd fun. Het begint al bij het opzichtige en in dit geval indrukwekkende koetswerk van deze Defender 130. Maar ondanks zijn lengte, is dit een indrukwekkend rijdende machine, zowel on- als off-road. Dat laatste is hij aan zijn naam verplicht. Rotsen, zand, stenen, bossen, grind tot zelfs de grootste waterdieptes doorkruist hij met gemak. Dankzij het intelligente vierwielaandrijvingssysteem in combinatie met luchtvering. Voor de prestaties zorgt de zescilindermotor met voldoende vermogen en koppel. Dat hij niet goedkoop is en fiscaal hierdoor voor zelfstandigen niet (meer) interessant is, neem je er dan graag bij.
Eens icoon, altijd icoon.
PLUS
- Ruimte binnenin (tot 8 plaatsen)
- Off-road capaciteiten
- 6-cilindermotoren
MIN
- Lengte bij parkeren
- Geen plug in hybride mogelijk
- Fiscaliteit voor zelfstandigen
tekst: Filip Dewulf
foto’s: Land Rover