Klassiek en eigentijds meubilair, sfeervolle accessoires, tafelgerei, verlichting, textiel, geschenken en een verfijnde outdoor collectie: Flamant heeft het allemaal onder één dak. De collecties getuigen van een opvallende zin voor creativiteit, steevast in combinatie met ambachtelijk maatwerk. Ook in een wereld die niet gespaard wordt van leveringsproblemen en prijsstijgingen, blijft Flamant volop inzetten op stijlvolle kwaliteit en originaliteit.
Uitstekende zet
Enkele jaren geleden werd Flamant overgenomen door Johan Beerlandt en bouwgroep Besix. “Een ingrijpende, maar noodzakelijke beslissing die ons geen windeieren heeft gelegd”, vertelt oprichter en zaakvoerder Alex Flamant. “We hadden op dat ogenblik te kampen met partners die veel beloofden, maar uiteindelijk weinig deden. We hadden weliswaar een goed gevuld orderboek, maar onze financiële partner liet steken vallen. We zijn toen echt door het oog van de naald gekropen. De overname was dus een geslaagde zet en ook vandaag mogen wij zeker niet klagen, ondanks de moeilijke situatie door Covid en de gebeurtenissen die het wereldbeeld vandaag domineren. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat veel mensen het belang van ‘thuis’ terug hebben ingezien. Mijn huis, mijn nest, mijn cocon, mijn ‘home’, … De internetverkoop heeft ons meegeholpen die lastige periode te doorworstelen – dat moeten we durven toegeven – hoewel ik nooit een echte voorstander van online verkoop ben geweest. Wij verkopen immers producten die je moet voelen, die je moet kunnen aanraken, die je moet kunnen ‘beleven’. Toch hebben we gezien dat de eindconsument ons een enorm vertrouwen heeft gegeven en via internet aankopen heeft gedaan. En toen de winkels heropenden, hebben de mensen snel de weg naar onze fysieke verkooppunten teruggevonden. Vandaag zijn we allemaal blij dat we – althans op dit ogenblik – geen masker meer hoeven te dragen. De glimlach en de expressie op de gezichten van de mensen in de winkel terug kunnen zien, is en blijft heel belangrijk.”
Ambachtelijk vakmanschap
De verkoop mag dan best goed zijn geweest, op internationaal niveau heeft de distributie het een stuk moeilijker gehad. “Er waren geen vakbeurzen en er waren geen professionele klanten die van heinde en ver naar onze eigen showrooms kwamen. We hadden een nieuwe Flamant-winkel geopend in Aix-en-Provence die al na drie weken de deuren moest sluiten omwille van corona. Onze mensen stonden daar echt te popelen om aan de slag te gaan en klanten te ontvangen … Maar eenmaal het terug mocht, keerde het enthousiasme in sneltreinvaart terug. Ook in Amman (Jordanië) hebben we een nieuwe showroom die een lastig begin kende, maar het vandaag uitstekend doet omdat een echt bezoek terug mogelijk is. Uiteindelijk kunnen we stellen dat we de coronaperiode al bij al goed zijn doorgekomen en dat de toekomst er veelbelovend uitziet. We zijn volop bezig met nieuwe collecties te maken, op dit ogenblik denken we zelfs al volop aan Kerstmis. En wat al die nieuwigheden betreft, mag ik toch wel zeggen dat Flamant vandaag over een fantastische ploeg beschikt. Een team van enthousiaste mensen die van ‘s morgens tot ‘s avonds in de weer zijn om het leven voor anderen aangenamer te maken. Het is een mooi gegeven als je producten kan inkopen of ontwerpen en die laten maken door enorm veel verschillende ambachtslui over de hele wereld. Want Flamant hecht al van in het begin enorm veel belang aan maatwerk en ambachtelijk vakmanschap en dat zullen we altijd blijven doen. Met het oog op exclusieve producten, iets waar we vandaag meer dan ooit oog voor hebben.
In elke situatie de juiste keuze
De missie van Flamant is de mensen een mooi interieur te bezorgen met aandacht voor het product zelf én aandacht voor de totale beleving. “Je kan een tafel dekken met het duurste porselein en toch is die tafel niet aantrekkelijk. Voeg daar echter de juiste decoratie en sfeerbeleving aan toe en het resultaat is helemaal anders en spreekt meteen aan. Voor ons is het een kwestie de mensen zoveel mogelijk bij te staan en ideeën te geven. We hebben in die optiek onze belangrijke projectafdeling die bij de mensen thuis gaat en advies geef, zowel op vlak van kleur, verf en wandbekleding als algemene decoratie. Een cruciaal element is na te gaan hoe de mensen die hun interieur willen veranderen precies leven. Hoe ziet hun dagelijkse routine eruit? Hoe is het gezin samengesteld? Je mag dan heel graag witte zetels zien, als er een paar kleine rakkers rondlopen kan dat voor stresssituaties zorgen. Onze mensen kunnen bogen op een pak ervaring om dat te vermijden en in elke situatie de juiste keuze aan te raden. Je moet uiteraard respect hebben voor de dingen, maar je leeft per slot van rekening dagelijks in een huis dat je thuis moet zijn en niet in een museum. Klanten verwijzen vaak naar magazines of websites waar foto’s te zien zijn van interieurs die heel mooi ogen, maar waarvan je zo weet dat het niet leefbaar is. Wij vertrekken altijd vanuit het idee om het zo huiselijk mogelijk te maken en een mooie, maar leefbare omgeving te creëren.”
Perfect compatibel
Alex haalde al aan dat mensen terugkeren naar de fysieke winkel, maar Flamant verliest ook het online-verhaal niet uit het oog. “Persoonlijk denk ik dat beide kanalen perfect compatibel zijn. De mensen komen naar de winkel om de producten met eigen ogen te zien en aan te raken en hebben dan de luxe om thuis via de website te bestellen. Of dat altijd zo gaat, kunnen we niet met zekerheid zeggen, maar we merken wel dat er op maandag altijd een verhoogde activiteit is op de website. Dat zijn dan mensen die tijdens het voorbije weekend in de winkel geweest zijn want veel van onze verdeelpunten zijn open op zaterdag en zondag. En dan zien ze iets en bestellen dat de maandag op internet.”
Trends spotten, trends maken
Hoe stelt Flamant een nieuwe collectie samen? Volgen de medewerkers internationale trends of bepalen zij net mee die trends? “Ook hier is het een verhaal van beide. We zijn altijd creatief en kijken hoe de markt evolueert. We bezoeken beurzen en lezen gespecialiseerde magazines, maar kijken ook wat er gebeurt op televisie, in de filmwereld en zelfs in de muziekscene. We volgen ook de modewereld op de voet. Wij zijn belangrijk voor de modewereld, maar de modewereld is ook belangrijk voor ons. Er is een constante interactie. En niet te vergeten: de natuur. Dat is en blijft een cruciale inspiratiebron, alleen al voor de kleuren en natuurlijk de materialen. Ik denk dat wij ook mogen zeggen dat wij het geluk hebben seizoenen te hebben. We sakkeren weleens als het regent of koud is, maar het zijn net die seizoenen die voor een bepaalde sfeer in huis zorgen en mee het interieur en de beleving daarvan bepalen. Vandaar dat wij ons aanbod ook na al die jaren blijven indelen en een herfst/wintercollectie en een lente/zomercollectie. Het interieur aanpassen hoeft niet altijd drastisch te zijn. Het kan ook perfect met kleine decoratieve ingrepen, bijvoorbeeld de kleur van een lampenkap: kies voor een witte of beige lampenkap in de zomer en een donkerbruine of zwarte in de winter. Of een leuk tafeltje hier en een nieuw accessoire daar. Dat zal het interieur een andere touch geven.”
Recuperatiemateriaal
Een trend die vandaag sterk aanwezig is en ook duidelijk terugkeert in de collecties van Flamant is het gebruik van recuperatiemateriaal, bijvoorbeeld oud hout. “Soms vergt dat een inspanning om onze ambachtslui ervan te overtuigen dat we geen perfect gladde nieuwe eik willen omdat oude materialen meer karakter hebben. Wij noemen dat ‘the beauty of imperfection’ en dat is wat vandaag meer en meer ingang vindt. Een andere evolutie in het interieur is het wegvallen van bepaalde indelingen. In veel huizen is de keuken vandaag geïntegreerd in het leef – en zelfs woongedeelte. Vroeger was dat allemaal gescheiden, je had de eetplaats, de living, de keuken, de badkamer, … Het letterlijk wegvallen van scheidingswanden beïnvloedt het interieur en daar houden wij rekening mee. Ook verlichting is belangrijk en niet te vergeten: kunst in het interieur. Denk aan een mooie, grote schilderij, zelfs in een kleine plaats. Je merkt ook een toenemend gebruik van donkere kleuren om het allemaal net iets intiemer te maken. Onze mensen weten dat zeer goed en nemen dat op in hun creatieve input om nieuwe collecties te ontwerpen. Daarbij komt ook nog dat we het grote geluk hebben om te kunnen werken met ambachtslui van over de hele wereld. Keramiek uit Portugal, glaswerk uit Polen, een ambachtelijk meubelatelier in Indonesië of Vietnam, enorme boerderijen in het voormalige Oostblok die nu op instorten staan en waar een schat aan hout terug te vinden is, … alles komt samen bij ons en vind je terug in onze eigentijdse, maar tegelijk ook tijdloze collecties. Het is heel inspirerend om met al die mensen samen te kunnen werken. In normale tijden reizen we de wereld over om ideeën op te doen. Door de pandemie was dat niet mogelijk, maar gelukkig komt dat nu terug.”
Topkwaliteit aan aanvaardbare prijzen
In de media wordt vaak bericht dat er wereldwijd leveringsproblemen zijn en sommige materialen nog amper te vinden zijn, laat staan aan betaalbare prijzen. “Je kan daar uren over palaveren, maar de realiteit is wat ze is en het is aan ons om daar mee om te gaan. Er zijn schepen die twee jaar geleden geladen zijn en nog steeds hun bestemming niet hebben bereikt. We merken nu duidelijk dat de afhankelijkheid van Azië een probleem is voor Europa. Huishoudtoestellen bijvoorbeeld zijn steeds lastiger te krijgen en keukenbouwers komen in de problemen. De levertijden van sommige elektronische componenten zijn hallucinant lang. De grootste staalfabriek van Europa bevindt zich in Marioepol in Oekraïne en die ligt momenteel volledig plat … Wij maken onze eigen verf en werken met testers om de mensen toe te laten staaltjes uit te zetten om de juiste kleur voor hun interieur te bepalen. Die verf steekt in kleine potjes die nog amper te vinden zijn. Daar moeten we mee leren leven, we moeten zeer creatief zijn – en dat zijn we voor alle duidelijkheid ook – om daar oplossingen voor te vinden. Een groot voordeel is dat wij vooral met artisanale producten werken die op een ambachtelijke manier worden vervaardigd, in de meeste gevallen is dat zelfs volledig handwerk. We werken niet met fabrieken, op een paar uitzonderingen na, die voor een aanzienlijk deel van hun productie afhankelijk zijn van energie en wie veel energie verbruikt, ziet zich geconfronteerd met prijzen die pijlsnel de hoogte ingaan. Glaswerk bijvoorbeeld wordt een flink pak duurder omdat die ovens op gas werken en sowieso al dag en nacht moeten draaien om rendabel te zijn. Ondertussen swingen de loonkosten de pan uit. Producten zullen duurder worden, de consument zal dat moeten aanvaarden. Wij doen ons uiterste best om dat het hoofd te bieden want we willen vanzelfsprekend de mensen topkwaliteit én nieuwe creaties blijven bieden aan aanvaardbare prijzen. Nieuw en vernieuwend gaan bij Flamant hand in hand. De klassiekers blijven vanzelfsprekend aanwezig, maar dat vullen we aan met hedendaagse producten of we brengen de klassiekers op een andere manier, in een ander kleedje en een andere kleur. Flamant heeft altijd voor een eerder monochroom programma gekozen. Dat blijft belangrijk, maar we zetten nu ook volop in op kleur. Mensen willen dat ook omdat ze dat zien in de modewereld die, zoals eerder gezegd, voor ons een belangrijke inspiratiebron vormt.”
De outdoor collectie
Tot hiertoe hebben we het over het interieur gehad, maar Flamant is ook actief in de tuin met een mooie collectie outdoor meubelen en accessoires. “Ook daar houden we de vinger aan de pols met nieuwe materialen zoals onze recent gelanceerde tuincollectie die volledig waterbestendig is. In hoogkwalitatieve kunststof die nauwelijks of niet van natuurlijke materialen te onderscheiden is. Dat is er niet zomaar gekomen maar is het gevolg van onze nooit aflatende zoektocht naar nieuwe materialen en nieuwe technieken. Onze collectie outdoor is niet alleen weerbestendig, maar ook zeer comfortabel, zowel op ergonomisch vlak als op vlak van gezondheid. Veel mensen kampen met allergieën en daar houden wij rekening mee bij het kiezen van de stoffen voor de bekleding van onze meubelen, zowel voor binnen als buiten. Want de wereld van vandaag, die vind je altijd terug in onze showrooms.”
Meer info: www.flamant.com
Verkooppunten: www.shop.flamant.com