Bike Design Benelux: elektrische scooters en bromfietsen“De technologie evolueert heel snel”

De medewerkers van Bike Design Benelux zijn gepassioneerde motorrijders. Ze hebben heel wat expertise om klanten een goede service te bieden. Het bedrijf heeft een tak waar je terecht kan voor alle mogelijke onderdelen. Een andere tak legt zich toe op elektrische scooters en bromfietsen.

Dirk Geerinck is zaakvoerder en oprichter van Bike Design Benelux, een onderneming die zo’n dertig jaar actief is. “We hebben twee activiteiten. Eén luik is de distributie van onderdelen voor alle merken van scooters en motorfietsen. Dat gaat van slijtage onderdelen tot specifieke accessoires, het aanbod is heel uitgebreid. We beschikken over tienduizenden producten van 60 topmerken. Een tweede bedrijfstak ging van start in 2018. Het is een netwerk van elektrische scooters en bromfietsen van de merken Lifan en Nipponia.”

Pluspunten
Een elektrische scooter is in aankoop wat duurder dan een scooter met brandstof, maar er zijn heel wat pluspunten. Elektrische scooters vergen nauwelijks onderhoud dankzij de minder bewegende en hoogkwalitatieve onderdelen. De motors zijn quasi allemaal van Bosch en dus van topkwaliteit. De accu kan je gemakkelijk opladen. De scooters zijn stiller waardoor je een relaxte en rustige rijervaring hebt. Voor sportievelingen is de snelle start door de koppelrijke motor een extraatje. Zeker ook belangrijk: je veroorzaakt geen uitstoot tijdens het rijden. Je kan dus probleemloos in de lage emissie zones rijden.

“Door de financiële crisis zagen we begin dit jaar dat potentiële klanten wat terughoudender waren. De weersomstandigheden zaten niet mee en de financiële crisis leidde tot
voorzichtigheid bij grotere uitgaven. Maar sinds enkele weken zien we de vraag terugkeren.” Dirk Geerinck wijst erop dat de actieradius belangrijk is en sterk groeiend is. “Als je meerdere accu’s installeert, kan je met sommige voertuigen tot 250 km afleggen. Als je het op wat langere termijn bekijkt, is een E-voertuig een zeer goede investering.”

Diverse doelgroepen
De groep klanten die een elektrische scooter of bromfiets aankoopt, is heel divers. “Sommigen doen hun tweede auto weg en kiezen voor een kleiner rijtuig. Ook zijn er klanten
voor wie een elektrische wagen financieel niet haalbaar is. Nog een doelgroep zijn mensen die omwille van een fysieke handicap niet op een elektrische fiets kunnen rijden. Voor
bezorgbedrijven is het ook een interessante piste en er komen steeds meer vragen uit de industrie, er is immers nauwelijks onderhoud en je hoeft geen benzine te tanken. Zo leverde
één van onze dealers scooters aan een poetsbedrijf, de medewerkers gaan op die manier bij hun klanten langs.”

Evolutie
Elektrische scooters en bromfietsen vond je aanvankelijk vooral in stedelijke agglomeraties, maar ook op het platteland breken ze door. De technologie van de batterijen wordt steeds
beter, wat langere afstanden mogelijk maakt. “De productie gebeurt vooral in China, de koploper bij uitstek en met de meeste ervaring. Op het vlak van elektrisch rijden hinkt Europa
achterop, maar we zien een groei. Er zijn voortdurend nieuwe toepassingen, zoals driewiel voertuigen, speciale delivery voertuigen enz… Met Bike Design gaan we steeds na of er een
markt voor is en of een goede service haalbaar is.”


www.100percentelectric.be
www.bike-design.be