SUV wereldleider: het verhaal in een nieuw hoofdstuk

De Range Rover is toe aan zijn 5de generatie.  Reeds meer dan 50 jaar raffinement en luxe aan de top van het segment, door sereen comfort en evenwicht te combineren met onstuitbare capaciteiten. Hij verenigt moderniteit en esthetische elegantie met technologische verfijning en naadloze connectiviteit.

Mild Hybrid en Plug In Hybrid, volledig elektrisch in 2024

Met een gamma efficiënte “mild hybrid” en “plug in hybrid”-aandrijvingen en in 2024 een volledig elektrische versie.  Daarnaast biedt hij keuze tussen vier, vijf of zelfs zeven volwaardige plaatsen. Die laatste uiteraard in de versie met verlengde wielbasis.

De nieuwe Range Rover staat op het flexibele Modular Longitudinal Architecture (MLA Flex) platform. Hij staat borg voor de alomgekende en ongeëvenaarde terreincapaciteiten van het merk, in combinatie met wendbaarheid.  Dat laatste door middel van de standaard vierwielbesturing.

De plug in hybrid is beschikbaar in twee mogelijke aandrijvingen. Beiden combineren een zescilinder benzinemotor met een elektromotor van 38,2 kWh. In de P440e levert dat een gecombineerd vermogen op van 440 pk en in de P510e is dat zelfs 510 pk. Het zuiver elektrisch rijbereik kan tot 100 km volgens de officiële cijfers. In de praktijk zal dat rond de 80 km liggen.  Daarmee kunnen Range Rover klanten tot 75 procent van hun ritten zuiver elektrisch afleggen.

Voor de overige mild hybrid versies is keuze tussen zescilindermotoren benzine met vermogens van 360 of 400 pk, of de V8 met 530 pk.  Dieselversies zijn er met 250, 300 of 350 pk. 

De nieuwe Range Rover is beschikbaar in de uitrustingen SE, HSE en Autobiography, naast een First Edition met een unieke uitrusting, die enkel in het eerste productiejaar verkrijgbaar is in 5 koetswerkkleuren, waaronder het Sunset Gold Satin.  Kopers van de Long Wheelbase kunnen opteren voor een derde zitrij om zo met 7 volwassenen in alle comfort te vervoeren.  De plug in-versies zijn enkel verkrijgbaar in de standaard wielbasis, dit onmwille van de plaats die de batterijen zullen krijgen. 

Pure lijnen

Het design van de nieuwe Range Rover tilt de Land Rover designfilosofie naar een hoger niveau. Het profiel getuigt van een esthetische elegantie en verfijning met zuivere lijnen. Vooraan blijft hij overduidelijk een Range Rover. Tussen de nieuwe grille zijn de 2 “bars” nieuw met daarboven alle sensoren, om zo de bumper zuiver te houden.  De nieuwe Range Rover wordt gedefinieerd door drie lijnen die in alle generaties terug te vinden zijn: de aflopende daklijn, de uitgesproken gordellijn en de oplopende drempellijn. Een typische korte vooroverhang en een opvallende nieuwe bootachterkant, met de praktische tweedelige achterklep creëren een elegant profiel. De doorgedreven gordellijn benadrukt Land Rovers aandacht voor details terwijl de ronde rand van de deur en het glas een eenvoudig, zuivere afwerking krijgen dankzij de verborgen sierlijst aan de onderkant van de ruiten. De combinatie met vlak aansluitende ruiten, achterlichten die pas zichtbaar worden wanneer ze oplichten – een wereldpremière – en precieze details, geven de indruk dat de wagen uit een massief blok gehouwen is. Het moet gezegd dat de lijnen van deze nieuwe Range Rover heel puur overkomen.

Noise Cancelling

De nieuwe Range Rover claimt dan weer één van de stilste, meest ontspannende reiservaringen ooit, in het teken van moderne luxe. Hiervoor pakt hij uit met een geavanceerde luidsprekertechnologie, het Active Noise Cancellation-systeem. Dit systeem controleert trillingen van de wielen en de geluiden van de motor, die in het interieur doordringen en genereert een annuleringssignaal dat via de 35 luidsprekers van het systeem wordt afgespeeld. Een voorbeeld hiervan zijn de twee luidsprekers in de hoofdsteunen van elk van de vier volwaardige zetels, om persoonlijke stilte te creëren, vergelijkbaar met het effect van een hoogwaardige hoofdtelefoon.

Daarnaast is er het Cabin Air Purification Pro-systeem, het hoogtepunt van baanbrekende technologie.  Een combinatie van dual-nanoe X-technologie om allergenen te reduceren en pathogenen te elimineren, om geuren en virussen aanzienlijk te verminderen, terwijl CO2 management en PL2.5 Cabin Air Filtration de luchtkwaliteit verbetert. Een hele wetenschappelijke uitleg om ervoor te zorgen dat virussen, bacteriën en zelfs het SARS-Cov2-virus sterk verminderen. Zelfs op de tweede zitrij wordt dit toegepast. 

Het interieur wordt eveneens gekenmerkt door het reeds bekroonde Pivo Pro-infotainment systeem, die hier naar een hoger niveau getild wordt. Het 13.1-duim grote en gebogen zwevende scherm verzekert een intuïtieve bediening met haptische feedback van alle belangrijke functies en gebruikt de nieuwste technologie in combinatie met fysieke schakelaars voor de bediening van de airco. Het Driver Display centraal voor de bestuurder, is dan weer 13.7-duim groot. 

Digitale LED-koplampen

Als u ‘s nachts in de nieuwe Range Rover rijdt, wordt de weg voor u verlicht door 1,2 miljoen minuscule spiegeltjes. Zo wordt in het donker rijden gemakkelijker dan ooit tevoren. Elk micro-spiegeltje in de nieuwe Digital LED-koplampen is afzonderlijk beweegbaar, voor een gelijkmatige, hoge-resolutie verlichting die voor de bestuurder meer aanvoelt als daglicht.

De Adaptive Front Lighting-technologie zorgt voor beter zicht, betere zichtbaarheid en meer veiligheid. Hierbij worden de wegen op voorhand gescand met behulp van navigatiedata.

11 meter draaicirkel

Tot de standaarduitrusting behoort ook de vierwielbesturing. Voor een moeiteloos rijgedrag met hogere stabiliteit bij hoge snelheden en betere wendbaarheid bij lage snelheden. Zo voelt de Range Rover zicht thuis in zowel open wegen als in smalle stadstraten. De elektrisch bediende achteras biedt een stuurhoek tot zeven graden. Bij lage snelheden draaien de achterwielen in de tegengestelde richting. Dit zorgt voor een draaicirkel van minder dan 11 meter. Bij hogere snelheden draait de achteras mee met de voorwielen, voor meer stabiliteit.

In combinatie met de nieuwe onafhankelijke luchtvering, het nieuwe actieve elektronische rolcontrolesysteem en de intelligente vierwielaandrijving, zorgt de nieuwe Range Rover voor evenwicht en serene capaciteiten.

De prijzen voor de nieuwe Range Rover starten vanaf 123 800,- €.

“Leader drive by leaders”, dixit Thierry Boloré, CEO van Jaguar Land Rover bij de voorstelling in het London Opera House.

Of dat zo is, ontdekken wij in het voorjaar 2022, wanneer de testritten mogelijk zijn.  Wij kijken er alvast naar uit.

dav